Veelgestelde vragen

Dit is een overzicht van veelgestelde vragen en antwoorden.

Discipline toevoegen                              Wedstrijdinschrijving  

Relatienummer en logingegevens            Koppelen gezinsleden

Wedstrijden en wedstrijdlicentie              Opleidingen

 

  

 

Discipline toevoegen

Ik wil ook gaan marathonschaatsen. Hoe zorg ik dat ik kan inschrijven voor wedstrijden?

1. Controleer of voeg toe in Mijn KNSB/ menupagina Mijn wedstrijdgegevens de discipline Marathon of een andere gewenste discipline. Selecteer hier jouw vereniging. Alleen die vereniging wordt getoond waarvan jij lid bent en de vereniging jou heeft geregistreerd als lid van de KNSB.
Staat jou vereniging er niet bij, neem dan contact op met jouw vereniging.

Ik wil gaan Inline skaten hoe zorg ik dat ik kan inschrijven voor wedstrijden?

1. Controleer of voeg toe in Mijn KNSB/ menupagina Mijn wedstrijdgegevens de discipline Inline skaten. Selecteer hier jouw vereniging. Alleen die vereniging wordt getoond waarvan jij lid bent en de vereniging jou heeft geregistreerd als lid van de KNSB.
Staat jouw vereniging er niet bij, neem dan contact op met jouw vereniging

2. Ga je voor het eerst deelnemen, dan heb je een rug-/beennummer nodig. Meer info rug-/beennummer

 

Wedstrijdinschrijving

Ik kan niet inschrijven voor de wedstrijd. Ik krijg een melding: no specified venue. Wat nu?
Neem contact op met de wedstrijdorganisatie (zie rechterbovenhoek van de inschrijfpagina). Waarschijnlijk is er een baankaart nodig en is deze door de wedstrijdorganisatie/baancommissie nog niet gekoppeld.

Ik kan niet inschrijven voor de wedstrijd. Ik krijg de melding: 'The specified home venue is not allowed.' Wat nu? 
Ben je een nieuwe wedstrijdlicentiehouder. Dan moet er waarschijnlijk nog een baancode worden toegevoegd. Dat mag je niet zelf toevoegen. Laat het ons even weten via het hulpformulier, dan voegen wij de code handmatig toe.

Ik kan niet inschrijven. Wat nu?
Kijk eens onder de tab 'informatie'. Hier staan de afstandscombinaties vermeld en een aantal extra voorwaarden waar jij mogelijk aan moet voldoen.
Max: het maximale aantal deelnemers dat zich mag inschrijven voor deze afstanden. Onder de tab 'deelnemers' kun je zien hoeveel sporters zich al hebben ingeschreven voor deze afstandscombinatie.
Baankaart: 'vereist'; om aan wedstrijden te kunnen deelnemen op jouw ijsbaan moet je in het bezit zijn van een specifieke baankaart/abonnement/trainingskaart/wedstrijdkaart. Informeer hiernaar bij jouw vereniging.
Tijdslimiet: je moet op de aangegeven afstanden in een vorige wedstrijd sneller hebben geschaatst dan de daar aangegeven tijd (bijv. 55.000 seconden op de 500m). Heb jij nog niet voldaan aan deze limiet dan kun je niet voor deze afstandscombinatie inschrijven
Clubs: de wedstrijd is alleen opengesteld voor verenigingen met de deze KNSB-nummers. Informeer bij jouw vereniging naar het verenigingsnummer bij problemen met de inschrijving.
Thuisbaan: de ijsbaan waaraan jij verbonden bent door een baankaart/abonnement/trainingskaart/wedstrijdkaart. Controleer jouw ijsbaan in Mijn KNSB / Mijn wedstrijdgegevens. Je kunt deze ijsbaancode niet zelf wijzen. Wil je deze laten wijzen, laat het ons even weten via het hulpformulier.

 

Relatienummer en logingegevens

Wat is mijn relatienummer?
Je relatienummer is het nummer binnen de KNSB waarmee je geregistreerd bent binnen de KNSB. Het nummer begint met 10……Het relatienummer blijft altijd bij je en wijzigt niet.

Waar vind ik mijn KNSB relatienummer?
Je KNSB-relatienummer vind je:
in de Welkomst e-mail die je ontvangt nadat jouw vereniging je heeft geregistreerd in Mijn KNSB
op je digitale wedstrijdlicentie
op je bevestigingse-mail van de aanschaf van je wedstrijdlicentie
op de herinneringse-mail van je wedstrijdlicentie
na inloggen op Mijn KNSB in de rechterbovenhoek van het scherm

Hoe krijg ik een KNSB relatienummer?
Meld je bij een vereniging aan, de vereniging meldt jou vervolgens aan bij de KNSB. Vervolgens ontvang je automatisch jouw logingegevens.

Heb ik een nieuwe login nodig als ik bestuurder wordt?
Nee, wanneer je al bekend bent als sporter dan worden je rechten op je persoonlijk account uitgebreid.

Heb ik per vereniging een relatienummer nodig?
Nee, je hebt slechts één relatienummer. Aan jouw relatienummer kunnen meerdere verenigingen gekoppeld worden.

Ik ben mijn gebruikersnaam kwijt, wat nu?
Voor de meeste leden geldt dat jouw relatienummer tevens je gebruikersnaam is.

Ik ben mijn wachtwoord kwijt, wat nu?
Je kunt een wachtwoordlink opvragen via de link 'wachtwoord vergeten?' onder Inloggen.
Dat kan via je gebruikersnaam of via je e-mailadres.

 

Koppelen gezinsleden

Hoe koppel ik gezinsleden?

  • Ga in Mijn KNSB naar de pagina 'Mijn wedstrijdlicentie'
  • Onderaan de pagina vind je 'Gekoppelde licenties'
  • Klik op de groene + om een persoon toe te voegen. Houd hiervoor de gebruikersnaam en wachtwoord van de te koppelen persoon bij de hand.

 

Wedstrijden en wedstrijdlicentie

Kan ik mijn marathon beennummer ook invullen onder sponsor?
Nee, dat kan helaas niet. Allleen de beennummers van de landelijke rijders worden door het bondsbureau hier toegevoegd.

Ik stop met wedstrijdschaatsen, moet ik nog iets doen?
Je hoeft niets te doen met je wedstrijdlicentie. Deze eindigt automatisch wanneer de geldigheidsdatum is verstreken. Je gegevens worden dan niet meer doorgezet naar de wedstrijdsystemen. Je meldt je zelf af bij je vereniging wanneer je ook je lidmaatschap van de vereniging beëindigt.

Hoe weet ik dat ik mijn wedstrijdlicentie moet verlengen?
Je ontvangt 1 maand voordat je wedstrijdlicentie afloopt een e-mail vanuit licentie@knsb.nl met informatie over het verlengen/opnieuw aanschaffen van je wedstrijdlicentie. Daarnaast merk je, nadat je wedstrijdlicentie afgelopen is, dat bij de online inschrijving je niet meer in kunt schrijven en ontvang je de melding dat je wedstrijdlicentie niet meer geldig is. 

Waar moet ik doorgeven dat ik bij een andere vereniging ga sporten?
Laat je door de andere vereniging registreren in Mijn KNSB.
Vervolgens kun jij zelf in Mijn KNSB/Mijn wedstrijdgegevens jouw vereniging waarvoor je wedstrijden wilt rijden (je hoofvereniging) wijzigen.

Is mijn licentie ook geldig voor het inline-skaten?
Kijk op de pagina Mijn KNSB / Mijn wedstrijdgegevens of de discipline opengeklapt is en of je jouw vereniging hebt ingevuld. Meer informatie over Inline-skaten, aanschaf rug-/beennummer, etc. op https://knsb.nl/inline-skaten/inschrijven-inline-skate-wedstrijden/ 

Ik verander dit jaar van wedstrijdcategorie hoe zit dat dan?
Het systeem zorgt er automatisch voor dat je van wedstrijdcategorie verandert wanneer dat volgens de regels nodig is.

Mijn wedstrijdcategorie wordt niet correct vermeld, wat nu?
De weergave is de weergave op dit moment. Na aanschaf van je wedstrijdlicentie wordt in de nachtverwerking de wedstrijdcategorie bijgewerkt. Wedstrijdcategorieën schaatsen wijzigen per 1 juli. Voor 1 juli wordt je huidige wedstrijdcategorie weergeven, na 1 juli je nieuwe wedstrijdcategorie.

Ontvang ik nog een wedstrijdlicentiepasje?
Nee, je ontvangt geen fysiek pasje meer.
Heb jij je wedstrijdlicentie online aangeschaft, dan vind je onder ‘mijn wedstrijdlicentie’ een pdf-file ‘licentiepas’ met daarin je wedstrijdlicentiegegevens. Je kunt deze pdf afdrukken en meebrengen naar de wedstrijd indien noodzakelijk of ter plekke tonen de pdf via bijvoorbeeld je telefoon of tablet tonen.
Gebruik bij voorkeur Internet Explorer 10 of 11 bij het openen van je licentiepas.

Moet ik een wedstrijdlicentie kopen als ik geen wedstrijden rijd?
In principe niet, Echter, het is mogelijk dat een gewest of baancommissie voorwaarden stelt voor bepaalde trainingsuren. Zo kan een gewest of baancommissie de voorwaarde stellen dat sporters op bepaalde trainingsuren in het bezit moeten zijn van een wedstrijdlicentie en een abonnement. Dit zien we vooral bij langebaan en marathon. Trainingsuren en de daarbij behorende voorwaarden worden vastgesteld door het gewest en/of de baancommissie. Het beste kun je dit bij jouw vereniging navragen.

Wanneer kan ik mijn wedstrijdlicentie verlengen?
Je kunt je licentie verlengen wanneer dat in Mijn KNSB / wedstrijdlicentie kopen/aanschaffen wordt aangegeven.
De verlenging gaat altijd aansluitend in aan de einddatum van je huidige wedstrijdlicentie (wanneer deze nog geldig is) of op de datum van aanschaf.

Moet ik mijn wedstrijdlicentie aansluitend verlengen?
Nee, er is geen verplichting om je wedstrijdlicentie aansluitend te verlengen.

Ik ken een buitenlandse sporter die in Nederland wel eens aan een schaatswedstrijd wil deelnemen. Kan dat?
Ja, dat kan. Dit zijn de opties:
Een buitenlandse sporter die wil deelnemen aan meerdere KNSB-wedstrijden kan:

  1. lid worden van een KNSB-vereniging en dan een wedstrijdlicentie aanschaffen (net zoals alle andere licentiehouders) of
  2. een kopie van zijn licentie/lidmaatschap van zijn eigen nationale bond inleveren bij licentie@knsb.nl en dan via de procedure beschreven in dit document via Mijn KNSB een wedstrijdlicentie aanschaffen.

Een buitenlandse sporter die wil deelnemen aan één reguliere (competitie)wedstrijd schaft een wedstrijddaglicentie voor die betreffende wedstrijd.

Ik heb een wedstrijdlicentie, maar heb deze niet nodig en/of ik wil er geen gebruik meer van maken. Kan ik geld terug krijgen?
In de algemene voorwaarden staat dat je je wedstrijdlicentie niet tussentijds kunt opzeggen. Uitsluitend in geval van overlijden of indien je binnen twee maanden na ingang van je wedstrijdlicentie om medische redenen niet aan wedstrijden kunt deelnemen zal je licentieprijs verminderd met € 5,00 administratiekosten worden terugbetaald. In alle andere gevallen is gehele of gedeeltelijke restitutie van de licentieprijs uitgesloten. (zie Algemene Voorwaarden voor meer informatie).
Heb je een wedstrijdlicentie aangeschaft, dan heb je volgens het consumentrecht, 14 dagen om deze aankoop te ontbinden of herroepen. Zie voor meer informatie de Algemene Voorwaarden).

Moet ik lid zijn van een KNSB-vereniging om een wedstrijdlicentie aan te schaffen?
Ja, lidmaatschap van een KNSB-vereniging en registratie in Mijn KNSB is een voorwaarde voor sporters met de Nederlandse nationaliteit. Voor buitenlandse sporters is er alternatieve mogelijkheid om een wedstrijdlicentie aan te schaffen.

Kan ik in één seizoen of jaar lid worden van een andere vereniging?
Ja, dat kan. Je kunt lid zijn van meerdere verenigingen. In verschillende wedstrijddisciplines kun je per seizoen slechts voor één vereniging per discipline uitkomen (bijvoorbeeld Inline-skaten bij Radboud Skating en Langebaan schaatsen bij STG Koggenland).
Wil je als wedstrijdlicentiehouder in een seizoen voor een andere vereniging uitkomen binnen de discipline Kunstrijden (bijvoorbeeld van Pirouette Enschede naar DIJC Kunstrijden Deventer), dan is dat mogelijk onder de volgende voorwaarde: indien beide verenigingen schriftelijk hebben ingestemd met de overgang onder gelijktijdige beëindiging van de wedstrijdlicentie door opgave van de oude vereniging en de aanvraag van een nieuwe wedstrijdlicentie via de nieuwe vereniging.

Worden mijn gegevens ingevoerd in de diverse wedstrijdsystemen?
Ja, jouw gegevens om deel te kunnen nemen aan wedstrijden zijn bekend in de KNSB- en gewestelijke wedstrijdsystemen.

Hoe gaan jullie om met mijn gegevens? Nemen jullie de privacy wetgeving in acht?
Jouw gegevens worden alleen gebruikt voor de wedstrijdsystemen en om je informeren over zaken omtrent de geldigheid van je wedstrijdlicentie en deelname en annuleringen van wedstrijden.

Hoe gaat het aanvragen van abonnementen, baankaarten en pasjes?
Voor de aanvraag van abonnementen, baankaarten of toegangspasjes voor een trainingsuur kun je terecht bij jouw vereniging.  Voor informatie hierover verwijzen wij je naar jouw vereniging.

 

Opleidingen


Ik heb belangstelling voor een opleiding, waar kan ik de informatie vinden?

Informatie over opleidingen voor trainers, juryleden, natuurijsmeester, etc vind je op knsb.nl/opleidingen

Waar kan ik vinden welke opleidingen er worden georganiseerd?
Kijk hiervoor in de opleidingskalender

Wat kost een opleiding?
De opleidingsprijs is afhankelijk van of jij lid en geregistreerd bent van een bij de KNSB aangesloten vereniging.
Zie voor de prijzen

Ik heb mij aangemeld voor een opleiding, de genoemde startdatum komt nu wel erg dichtbij en ik heb nog geen informatie ontvangen. Wat kan ik doen?
Een opleiding start pas wanneer er voldoende deelnemers zijn. Je kunt via een e-mail aan opleidingen@knsb.nl informeren wat de huidige stand van zaken is.

Ik heb mij aangemeld voor een opleiding of technisch kaderlicentie en ook betaald, maar geen bevestiging ontvangen. Gaat het nu wel goed?
Wij werken met een nieuwe webshop, waarbij het momenteel helaas nog niet lukt om een geautomatiseerde bevestiging te mailen. Je kunt even mailen of bellen om na te vragen of je inschrijving is geregistreerd.

Ik wil kopen in de webshop en nu moet ik inloggen. Dat lukt niet met de logingegevens van Mijn KNSB. Hoe nu verder?
Klopt, dit is een andere webshop. Als oud cursist kun je hier je logingegevens van de ELO-gebruiken. Ben je nog niet eerder in deze webshop geweest, dan kun je zelf een nieuw account aanmaken.

 

Staat jouw vraag niet in bovenstaande lijst, stel dan je vraag via dit hulpformulier.